Wzywaj do działania! Co to jest Call To Action?

Cykl Akademii Fitness PR postanowiłam rozpocząć od CTA, czyli Call to Action. Dlaczego? Ponieważ, analizując strony i materiały reklamowe zleceniodawców, zauważam, że tego najczęściej właśnie brakuje.

Co to jest Call To Action?

CTA – wezwanie do działania odnosi się przede wszystkim do internetu. To tekst albo znak graficzny, które zawierają link do wybranej strony internetowej. Zadaniem Call To Action jest realizowanie celów, które powinna spełniać każda witryna internetowa. Najczęściej są to cele sprzedażowe. Niekoniecznie prowadzą bezpośrednio do zakupu. Mogą na przykład spełniać zadanie gromadzenia kontaktów czy zainteresowanie treścią.

Jak  wygląda CTA?

„Czytaj dalej”, ,,Zapisz się”, ,,Kup” to zwroty, z którymi spotykamy się na stronach internetowych. Celem takiego wezwania jest doprowadzenie użytkownika(osoby przeglądającej stronę internetową ) do określonych działań, na przykład przeczytania całego artykułu, zapisania się na listę newslettera, zakupu usługi czy produktu. W przypadku stron internetowych klubów fitness mogą to być wezwania do zakupu karnetu, odebrania bezpłatnej wejściówki do klubu,  zapisania się na listę newslettera, czy najbardziej popularne – pozostawienie danych kontaktowych.

Jak to się robi?

Przygotowanie wezwania do działania krok po kroku:

  1. Określ cel – jakie zadanie ma spełnić twoje CTA.
  2. Doprecyzuj grupę odbiorców – ludzi, których będziesz chciał zachęcić do działania.
  3. Zastanów się, czego potrzebują, co będzie stanowiło dla nich korzyść.
  4. Wypisz  korzyści, które znajdą się  na stronie internetowej. To są te wszystkie rzeczy, których odbiorca może się spodziewać w wyniku działania, do którego go zachęcasz.
  5. Napisz twoje wezwania do działania(CTA). Powinno być krótkie i zdecydowane. Nic  w stylu „może” „gdybyś zechciał”, „zastanów się”. Ważne, aby nie kojarzyło się z wysiłkiem, z wykonaniem czasochłonnego zadania.  Niech twoje CTA przedstawia najważniejszą korzyść.
    I kolejna podpowiedź- wezwanie do działania napisane  w pierwszej osobie może zwiększyć jego skuteczność nawet o 90 %, czyli zamiast pisać: ‘’Odbierz darmową wejściówkę”, napisz „Chcę odebrać  bezpłatną wejściówkę”. Poza tym warto wyjść z szablonów i zwrócić uwagę zupełnie innym tekstem. Zamiast napisać Kup karnet, napisz Kupuję 12 aktywnych tygodni albo Tak, chcę ćwiczyć w tym klubie.


Dobre przykłady z branży fitness

Zerknij na stronę Virgin Active. To sieć, która ma najwyższe przychody na rynku fitness  w Europie, co oznacza, że sprzedają. Dobrze sprzedają.
A wszystko zaczyna się już przy pierwszym kontakcie, miejscu styku marki z klientem, czyli na stronie internetowej.

Niebanalnie napisane korzyści:

“If you’re looking for a breathing space in your week, you’ll find it in our fabulous pools. Discover your inner superhero with our range of strength building workouts. And if you want your running to really take off, we can help you find your wings.”

Zwróć uwagę, że nie ma tu ani słowa o metrażu, urządzeniach czy tym, jacy są świetni.

 

Kolejne wezwanie pozwala odnaleźć klub w pobliżu twojego miejsca zamieszkania:

Za każdym razem jesteś doprowadzony do formularza kontaktowego:

 

Widzisz, cała strona internetowa Virgin Active spełnia funkcje biznesowe – ma sprzedawać, bez straty dla równie ważnej funkcji informacyjnej.

Jak wspomniałam określenia CTA używa się do działań w internecie, ale wykorzystaj taki sposób myślenia w  całej komunikacji twojego klubu fitness, czy działalności trenerskiej.
Obierz cel i grupę docelową – klientów, do których chcesz trafić. Pomyśl, czego im potrzeba. Wskaż w swoich tekstach, materiałach reklamowych korzyści, które będą odpowiedzią na ich problemy i to co kluczowe, wezwij do działania. Niech sposób, w jaki będziesz do nich mówił spowoduje, że zadzwonią, wejdą na stronę internetową, przyjdą do twojego klubu fitness czy wykupią u ciebie treningi personalne.

Na przykład, najprostsza ulotka klubu fitness. Wypisz na niej oryginalne korzyści dla twojego klienta. Na przykład:

  • Bez zadyszki dogonisz uciekający autobus
  • Założysz upatrzone dżinsy
  • Przebiegniesz swój pierwszy maraton
  • Spotkasz grono ludzi z podobnymi pasjami

I wezwij do działania, np.:

Przyjdź i spędź u nas dzień bez żadnych opłat.

Rozłożyliśmy pisanie CTA na czynniki pierwsze. Już wiesz, co i jak. Teraz pałeczka należy od ciebie. Daj wartość swoim klientom i zachęć ich do działania.

Nie czekaj! Działaj!

 

 

Dodaj komentarz

Następny artykułFranciszek Georgiew z Social Tigers - hejt, recenzje i kluby fitness