Trendy w marketingu, które warto wykorzystać w działalności klubu fitness

Trendem określa się dłużej utrzymujące się tendencje na rynku. Nie powinniśmy mylić tego z modą, chwilowym zauroczeniem. W związku z tym, tematy, które poruszę nie są nowościami, ale od jakiegoś czasu ugruntowują się w biznesie, marketingu, komunikacji.

Wybrałam te przewijające się na tegorocznych konferencjach marketingowych, w których miałam przyjemność uczestniczyć i są prognozowane jako wiodące na rok 2018.

 

Po pierwsze personalizacja

Dostosowanie przekazów marketingowych, komunikatów do odbiorcy jest numerem jeden w zapowiedziach autorytetów, praktyków w świecie marketingu. Przy czym nie chodzi tu o banalne zastosowanie w mejlu imienia na początku wiadomości, ale przede wszystkim o dostosowanie treści do preferencji czytelnika, użytkownika, klienta.

Dzięki personalizacji zwiększasz skuteczność swoich działań, nie tracąc pary na strzelanie swoimi komunikatami  w ciemno, co optymalizuje koszty.

Jak może to wdrożyć klub fitness?

Dzięki wykorzystaniu narzędzi, które odnotowują zachowania klientów – historię zamówień, zakupów czy poruszania się na stronie internetowej albo w najprostszy sposób,  w przypadku małych klubów czy studiów treningowych, dzięki informacjom dotyczącym zachowań podopiecznego, jesteś w stanie dostosować ofertę do jego zainteresowań i potrzeb.

Najprostszy jest podział na segmenty klientów według płci, wieku, zajęć, które wybierają w twoim klubie.

Dzięki temu do pani Bożenki, która regularnie uczestniczy w zajęciach tanecznych, skierujesz informację o nowych godzinach tańca brzucha.

A panu Tomkowi, który po każdym treningu kupuje koktajle, prześlesz wiadomość o nowym produkcie, który pojawił się w asortymencie barku.

Pani Agnieszka ostatnio nie przychodziła do klubu, bo urodziła dziecko. Możesz wysłać jej zaproszenie na zajęcia mam z niemowlakami.

To oczywiście wymaga pracy i zbierania, analizowania danych, ale zwrot z inwestycji nagrodzi twój trud.

Siła danych

Wiedza o kliencie to klucz do skuteczności w marketingu.

Jeśli chcesz dopasować treści do odbiorcy, musisz wiedzieć o nim jak najwięcej. To ułatwiają właśnie gromadzone dane. Możesz robić to w sposób zautomatyzowany, wykorzystując systemy CRM albo w przypadku małej działalności, np. studia treningów personalnych czy małego studia pilatesu lub jogi odnotowując ważne informacje dotyczące preferencji klienta „na piechotę”.

W tym akapicie kłania się oczywiście dostosowanie do przepisów RODO związanych z przetwarzaniem danych osobowych.

Potem już przed tobą prosta droga do personalizacji treści – komunikatów, przekazów, które kierujesz do klienta, klubowicza.

Dzięki gromadzeniu i analizowaniu danych na temat zachowań, możesz zaplanować customer journey, czyli ścieżkę doświadczeń klienta podczas korzystania z twoich usług i dostosować odpowiednio komunikacje w poszczególnych touch pointach, czyli punktach styku klienta z twoją marką.

Mobile to już konieczność

Już od kilku lat w zestawieniach trendów powtarza się mobile.

Wydawać by się mogło, że responsywna strona internetowa to już powszechność. Jednak wiele klubów fitness nie posiada strony internetowej przystosowanej do urządzeń mobilnych.
To ogromna strata, bo już 55-65 % użytkowników przegląda internet za pośrednictwem smartfonów, tabletów, czy innych przenośnych urządzeń elektronicznych.

Nie dostosowując swojej strony do takiego odbioru, tracisz potencjalnych klientów.

Słyszymy często: „Nie ma cię na Facebooku, nie istniejesz.” To ja jeszcze dodam – nie masz mobilnej strony internetowej, to tak, jakby ciebie dla niektórych klientów nie było.

Przy dostosowaniu strony internetowej do urządzeń mobilnych warto zwrócić uwagę na treści takie jak zdjęcia i materiały video w formie wertykalnej, czyli pionowej, bo dzięki temu ładnie rozkładają się na całym ekranie smartfona.

Live, video

Komunikacja z wykorzystaniem video, live’y na Facebooku to bardzo ważny trend. Czas skończyć z obawami przed kamerą. Pokonaj te bariery i korzystaj z dobrodziejstw technologii, tym bardziej, że to ciągle jeszcze treści cieszące się większą życzliwością Facebooka.

Live i video to najbardziej, póki co promowany przez platformę Zukerberga, rodzaj treści. Poza tym fani dostają powiadomienia o odbywającej się transmisji.

Jak z live’ów może skorzytać klub fitness?
Podobnie, jak z materiałów video. Prezentuj ludziom podstawowe ćwiczenia, zachęcając ich do przyjścia do klubu. Dziel się poradami, pokazując swój zespół jako ekspertów od treningu i zdrowego odżywiania.

Korzystaj z siły społecznego dowodu słuszności. Pokazuj ćwiczących klubowiczów, ich radość a może nawet wypowiedzi, jeśli z chęcią zarekomendują twój klub.

Współtworzenie zamiast narzucania

Kiedy pozwolisz klubowiczowi, klientowi, podopiecznemu współtworzyć twoją markę, zdobędziesz jego zaangażowanie. Jeśli będzie zaangażowany, to oznacza jego rosnące przywiązanie do twojej marki i prawdopodobieństwo, że będzie ją chętnie polecał innym. Przyszedł czas na wymianę poglądów, na współtworzenie marki przez jej odbiorców.

Obszernie napisałam o tym w tekście zatytułowanym  „Klub fitness z nowoczesnym marketingiem.”

Jak możesz włączyć klientów w proces tworzenia marki?

Pytaj. Na przykład o to, jakie chcieliby zajęcia w grafiku, w jakich klubowych wydarzeniach chętnie wzięliby udział.

Odpowiadaj na ich pytania. Nagradzaj zaangażowanie. Doceniaj, kiedy komentują i polecają twój klub fitness innym.

Daj im poczucie, że są dla ciebie ważni i liczysz się z ich zdaniem.

Trzymaj się zasady APOS*:

Angażuj
Pytaj
Odpowiadaj
Słuchaj

Siła marki osobistej

Nie ma wątpliwości, że w takich zawodach jak trener personalny, instruktor fitness rozpoznawalna marka osobista to duże wsparcie dla biznesu. Na tym przecież opierają swoją działalność trenerzy, czy instruktorzy fitness.

Rozpoznawalność nie musi oznaczać popularności na miarę celebryty z pierwszych stron gazet. Chodzi tu raczej o wyróżnienie się w otoczeniu potencjalnych klientów.

Wierzę też głęboko, obserwując wiele charyzmatycznych postaci, prowadzących duże biznesy na całym świecie, że siła marki osobistej właściciela, przekłada się często na sukces marki przedsiębiorstwa.

Przykładami ze świata fitnessu niech będą chociażby Richard Branson i marka Virgin Active, David Barton, założyciel David Barton Gym. Z polskiego podwórka, Bogumił Głuszkowski – znany triatlonista, założyciel poznańskiego CITYZEN_.

Nie wspomnę już o twórcach globalnych, rozpoznawalnych brandów, których marki osobiste założycieli wzbudzają ogromne zainteresowanie i mają wpływ na przywiązanie do ich przedsiębiorstw.

Dlaczego rośnie potencjał marki osobistej?

Bo na rynku, na którym wiele firm oferuje podobne usługi, jest to element, który jako jeden z nielicznych już czynników jest niemożliwy do skopiowania.

Marka osobista budzi emocje, przywiązanie, zaangażowanie.

Budowanie brandu przedsiębiorstwa wokół marki osobistej jest konsekwencją filozofii Human to Human, zgodnie z którą naprzeciw podejścia B2B czy B2C, stawia się podejście H2H, gdzie człowiek jest w centrum uwagi. Zgodnie z tym komunikacja odbywa się nie pomiędzy firmą a ludźmi, tylko w relacji człowiek z człowiekiem.
Nie ma bezosobowej firmy, tylko są konkretni ludzie, z imienia i nazwiska. Ze swoimi emocjami i niedoskonałościami.

Influencer  bardziej przekonujący od reklamy

W wielu publikacjach, podczas konferencji marketingowych poruszany jest temat influencer marketingu. W szumie komunikacyjnym giną reklamy, przekazy firm.

Nie lubimy reklam, według badania On Audience 42% polskich internautów korzysta z AdBlocka.

To odbiorca decyduje, kiedy chce się dowiedzieć czegoś o marce, produkcie. I zaczyna wtedy pytać, szukać.

Bardziej przekonują nas rekomendacje znajomych albo ludzi, którym ufamy, podziwiamy, czy śledzimy w mediach społecznościowych, niż treści stricte reklamowe, które odbieramy, jako próbę manipulacji.

Dlatego znaczenie komunikacji opartej na mediach influencerów ciągle rośnie.

Najważniejsze jest jednak odpowiednie dobranie influencera do marki.

Jeśli chcesz zaprosić do współpracy influencerów, aby rekomendowali markę twojego klubu, nie opieraj się jedynie na ich popularności. Przede wszystkim sprawdź, czy ich fani czy followersi to potencjalni klienci twojego klubu fitness. Czy reputacja influencera nie zaszkodzi reputacji twojej marki albo nie narazi jej na kryzys komunikacyjny.

Autentyczność versus perfekcjonizm

Postaw na prawdziwość, zamiast mamić idealizmem. Ludzie kochają marki, z którymi mogą się utożsamiać a nie wypacykowane, sztuczne twory. Stąd taki wzrost znaczenia mikro influencerów, przeciętnych ludzi a nie tylko celebrytów.

Kiedy ludzie próbują odnaleźć się pośród pojawiających się fake newsów, autentyczność, nawet obarczona niedoskonałościami wzbudza większe zaufanie.

Dlatego tak ważne są działania związane z budowaniem relacji, dbałością o dobrą reputację.

To trend, który przeplata się we wszystkich działaniach biznesowych – mówimy o sprzedawaniu przez zaufanie, o dawaniu wartości. Komunikację i marketing opieramy właśnie na tych głównych filarach.

Dla mnie ten proces jest samo nakręcającym się kołem. Jeżeli jesteś prawdziwy, dajesz ludziom wartość, a to podstawa budowania relacji. Zacieśnione relacje są dowodem zaufania, które otrzymała twoja marka. Zaufanie to potężny kapitał, który może przełożyć się na zaangażowanie w postaci rekomendacji twojego klubu fitness.

Tu masz ode mnie graficzne podsumowanie wszystkich trendów. Jeśli tylko uważasz, że to wartościowe i może się przydać innym, dziel się dalej śmiało tekstem i tymi grafikami.

 

 

 

*by Magda Rodak-Dębowska 😊

Dodaj komentarz

Następny artykułGdzie kończy się PR a zaczyna marketing?