Rynek fitness – wydarzenia 2018 i trendy 2019

Tradycyjnie grudzień to czas podsumowań oraz prognozowania i planowania nadchodzącego roku.

Bardzo się cieszę, że udało mi się zaprosić do wypowiedzi na te tematy wszystkich publikujących treści biznesowe w branży fitness, w tym trzy nasze branżowe portale.

Wymieniając w kolejności alfabetycznej, dla Fitness PR wypowiedzieli się:

Lesław Blacha, autor książek Trener Personalny – Jak zacząć zarabiać na swojej pasji? i Biblia Trenera Personalnego, prowadzi fanpage Biznes Trenera Personalnego

Agnieszka Bonecka, redaktor naczelna „body LIFE„,

Małgorzata Burdziełowska, dyrektor operacyjny sieci Fitness Academy, autorka w blogfit.pl

Kasia Figuła, Mentor Trenerów Personalnych, autorka bloga i fanpage’a Yourperfecttp

Sebastian Goszcz, Espresso Fitness Business Solutions, szkoleniowiec i doradca biznesowy w branży fitness, twórca bloga „O wszystkim co może pomóc odnieść sukces w branży fitness” , www.espresso-fitness.com

Krystian Kempa, doradca na rynku fitness i manager w Bella Line Wellness Centrum Miedzyń, prowadzi fanpage ClubDoctor

Emilia Lis, autorka bloga o tematyce fitnessowo – biznesowej emilialis.pl, inicjatorka projektu „Komunikacja instruktora fitness z klientami”

Krzysztof Pakulec, konsultant branży fitness, autor w blogfit.pl

Mateusz Stypułkowski, właściciel klubów HUMAN  Fitness Philosophy z Łodzi, założyciel akademii trenerów PTA. www.stypulkowski.biz,

Dorota Warowna, redaktor naczelna Magazynu Fitness Biznes i portalu Fitness Biznes

Ilona Wilk Editor in Chief portal Branża Fitness

To symboliczna Wigilia przy jednym stole. 😊 Takich spotkań w nadchodzącym roku nam wszystkim życzę.

Postanowiłam zapytać o najciekawsze wydarzenie mijającego roku, trendy, które będą miały znaczenie na polskim rynku fitness oraz o wyzwania i szanse stojące przed przedsiębiorcami w branży fitness.

Z wypowiedzi powstał tak duży materiał, że dla komfortu Czytelników podzieliłam go na dwie części.
W tej przeczytacie o wydarzeniach, które moi rozmówcy uznali za najciekawsze oraz o trendach ważnych dla polskiego rynku.

W drugiej części poznacie wyzwania i szanse dla fitness biznesu, o jakich napisali zaproszeni.

Najciekawsze wydarzenie mijającego roku

Chciałoby się powiedzieć, ilu ludzi, tyle opinii, co tylko potwierdza fakt, że każdy
z nas inaczej odbiera świat.

Jakie wydarzenie każdy z nich uznał za najciekawsze?

Mateusz Stypułkowski:
Ewa Chodakowska na liście najbogatszych Polek. Branża fitness rośnie i bogaci się.
Ale również ogłoszenie kolizyjnego terminu dwóch ważnych imprez branżowych Fit Expo oraz Go Active Show. Zapowiada się ciekawa, emocjonująca rywalizacja między organizatorami.

Katarzyna Figuła:
Zamknięcie sieci klubów Jatomi. Skończyła się pewna era treningu personalnego w Polsce.

Agnieszka Bonecka:
Kongres body LIFE – marka na rynku fitness, już 8 edycja. Merytoryka, dyskusje branżowe dla menedżerów.

Sebastian Goszcz:
Wejście na polski rynek pierwszego klubu Orange Theory Fitness. Z ciekawością będę obserwował jak polski rynek przyjmie ten specjalistyczno-butikowy model biznesowy. Widzimy że rynek tego potrzebuje, jest gotowy, a teraz przekonamy się, na ile tak jest, nie tylko w zakresie modelu biznesowego ale i ceny !!! członkostwa.

Lesław Blacha:
Kongres Body Life – Edukacja menadżerów, inwestorów i właścicieli klubów fitness to kluczowy czynnik wpływający na rozwój branży fitness w Polsce. To decyzje liderów i wspólne debaty pozwalają na poradzenie sobie z problemami w branży.

Ilona Wilk:
Wymieniłabym dwa wydarzenia: FIWE i Europejski Tydzień Sportu.

Cieszę się, że w Polsce są organizowane wydarzenia na taką skalę. Największe targi dla branży fitness w Polsce organizowane są na bardzo wysokim poziomie. Podczas wydarzenia było wielu wystawców zagranicznych, atrakcji sportowych, influencerów, gwiazd sportu. Nie mamy się na tej płaszczyźnie czego wstydzić.

Europejski Tydzień Sportu – uwielbiam tę ideę i mocno jej kibicuję. Otwarcie klubów fitness dla osób niećwiczących i zmotywowanie ich do podjęcia inicjatywy. Mam nadzieję, że z czasem uda się rozwinąć wydarzenia jeszcze bardziej i opracować wspólną strategie działania, żeby zmaksymalizować efekty.

Małgorzata Burdziełowska:
Każde branżowe wydarzenie wniosło w moje zawodowe życie coś nowego, ciekawego, inspirującego, dało zastrzyk energii. Najciekawsze wydarzenia dopiero przed nami – organizatorzy uważnie słuchają potrzeb branży i z coraz większą odwagą wprowadzają zmiany.

Krystian Kempa:
Jego brak, a raczej odwołanie. Chodzi mi tutaj o Forum Fitness Biznes. Konkretniej mówiąc, wydaje mi się, że jest to początek końca ery kongresów dla osób z branży fitness w formie, jaka jest prezentowana nie tylko przez odwołaną imprezę, ale i innych organizatorów.

Dorota Warowna:
Mam na myśli Zdrofit. Rozwój sieci, kampanię rekrutacyjną, kampanie reklamowe, zarówno tę z hasłem #zdrofitujesz, jak i tę jesienną, która wzbudziła wiele emocji nie tylko w branży. Uznanie za odwagę pokazania fitnessu od innej strony, zwrócenia uwagi na aspekty zdrowotne. Moim zdaniem Zdrofit skupił na sobie uwagę branży w mijającym roku. Wykorzystał swoją szansę.

Emilia Lis:
Go Active Show oraz debaty podczas Kongresu Body Life. Dlaczego?
Plus dla organizatorów Go Active Show za kompleksowe podejście.  Połączono z powodzeniem edukację z rozrywką i zadbano o ofertę skierowaną zarówno do profesjonalistów  jak i do amatorów – pasjonatów fitnessu.
Debaty podczas Kongresu Body Life pokazały natomiast kierunek, gdzie otwieramy się na rozmowę, poruszanie różnych, także trudnych tematów i słuchanie.

Krzysztof Pakulec:
Przejęcie przez Medicover kontroli nad OK System
. Idealne uzupełnienie pakietu medycznego ofertą sportową. Czyli potwierdzenie trzech najważniejszych moim zdaniem trendów, które świetnie opisuje hasło „lepiej zapobiegać niż leczyć”.

Trendy, które będą miały znaczenie dla rynku polskiego w 2019 roku

Esencją wszystkich wypowiedzi jest koncentracja na trendach związanych z działaniami prozdrowotnymi, specjalizacją usług i procesów związanych z zarządzaniem oraz nowymi technologiami.

Krzysztof Pakulec:
Po pierwsze prym będą wiodły treningi prozdrowotne oraz programy skierowane do osób starszych. W konsekwencji będzie rósł nacisk na zatrudnianie profesjonalistów oraz wykorzystywanie w treningu nowoczesnych technologii.

Krystian Kempa:
Trudno jasno określić,  co będzie popularne w nadchodzącym roku, ponieważ rynek fitness to bardzo szeroki segment, a podmioty do niego przypisane różnią się od siebie pod wieloma względami. Ja jestem przekonany, że po kilku latach zdominowanych hasłami „go hard or go home” czy „no pain no gain” oraz przesyconych zdjęciami ekstremalnie wytrenowanych ciał, przychodzi czas rozluźnienia. Ludzie zaczynają szukać balansu pomiędzy ciężkim treningiem i odpoczynkiem, dlatego kluby wyposażone w strefy spa czy zajęcia body & mind mogą zyskać na popularności. Wspominając ciężki trening, mam na myśli zajęcia w strefach funkcjonalnych oraz coraz bardziej popularne zajęcia z domieszką sztuk walki lub zajęcia prowadzone przez trenerów sztuk walki. Znam kluby w Polsce, które właśnie przerabiają swoje sale służące do zajęć fitness, na sale do boksu czy MMA. Innym mocnym trendem na pewno będzie rywalizacja. Konkursy oparte o ten element, zajęcia czy zawody na pewno zyskają na popularności.

Małgorzata Burdziełowska:
1.Prostota – wciąż na topie będą intensywne, funkcjonalne treningi i nieprzetworzone żywienie.

2. Prostota – skomplikowana, naszpikowana trikami procedura sprzedażowa zostanie wyparta przez maksymalnie uproszczony, pozbawiony zbędnych elementów szybki proces zakupu. Drzwi będą szeroko otwarte nie tylko dla kupujących, ale również rezygnujących z usług.

3. Motywacja – klient nie będzie zatrzymywany w klubie przez brak możliwości zakończenia umowy długoterminowej czy utrudniony kontakt z pracownikiem przyjmującym wyłącznie osobiście formularz rezygnacji. Większy wysiłek będzie włożony w utrzymanie motywacji klubowicza na wysokim poziomie. Pomogą w tym aplikacje odwołujące się do jego systematyczności oraz wyników czy reakcje personelu na zmniejszającą się aktywność.

Dorota Warowna:
Obserwując lokalny rynek usług fitness, moje najbliższe otoczenie, widzę dynamiczny rozwój mniejszych formatów bazujących w dużej mierze na know-how trenerów i instruktorów. Mam na myśli rozwój studiów treningu, jogi, EMS. Pojawiło się także kilka pomysłów na butiki, które jednak łatwo mieć nie będą.
Widzę dużą konkurencję dla klubów w miejscach, które ofertą dla aktywnych jedynie uzupełniają swoje menu. Mam na myśli np. sklepy sportowe, które organizują treningi biegowe, wspólne wypady rowerowe, trekkingi. Klub fitness przestaje być jedynym miejscem, w którym można trenować.
Nowe technologie szturmują nasze życie. Szukamy ich także w czasie wolnym. Kluby fitness przed nimi nie uciekną. Powinny być na czasie, sięgać po VR, po różnego rodzaju aplikacje.

Katarzyna Figuła:
Personalizacja usług
, ułatwienia on-line, coraz większa rola psychologii w aktywizowaniu ludzi. Myślę, że polski rynek fitness w końcu dorósł do korzystania z pomocy agencji marketingowych w tworzeniu grup docelowych. Właściciele firm coraz częściej widzą, że działanie bez planu nie ma sensu. Druga kwestia to to że ludzie coraz więcej chcą załatwić z poziomu telefonu. Płatności i rezerwacje on-line to będzie już norma. Ludzie potrzebują teraz szczególnych zachęt do treningów, coraz częściej trenerzy będą musieli współpracować z psychologami by pomagać klientom zmieniać ich nawyki.

Ilona Wilk:
1. Nowoczesne technologie – w Polsce zaczynają raczkować kluby butikowe wykorzystujące nowoczesny sprzęt służący do monitorowania pracy serca, sprawności fizycznej, postępów. Gadżety, werbles, aplikacje mobilne, wszystko staje się coraz bardzie trendy. Jedną z grup docelowych w klubach stają się Millenialsi. Chcemy doświadczać, przeżywać, a w tym pomagają nam nowoczesne technologie. Kluby fitness zaczynają inwestować w innowacje, żeby wzbogacić ofertę klubu. Uważam, ze w 2019 r. będzie się to jeszcze bardziej uwidaczniać.

2. Zatrudnianie certyfikowanych trenerów personalnych – kluby takie jak CityFit, McFit zmieniają formę współpracy z trenerami. Większy nacisk będzie kładło się na profesjonalizm. Zarabiamy więcej, przestajemy oszczędzać na zdrowiu. Konsumenci stawiają nacisk na jakość usług, za czym idzie konieczność zainwestowania w rozwój i edukacje trenerów.

3.Trening prozdrowotny – społeczeństwo się starzeje. Wygląd, kondycja, sprawność stają się oznaką statusu społecznego. Większy nacisk zaczyna przywiązywać się do zdrowia. Nowy trend zaczął już się przejawiać w kampaniach klubów fitness. Proces już się rozpoczął i będzie się rozwijał.

Lesław Blacha:
1. Wzrost liczby butikowych studiów treningu personalnego.

2. Wzrost zainteresowania treningiem dla kobiet w ciąży.

3.Rozwój społeczności pod kątem świadomości kompetencji trenerów personalnych.

Agnieszka Bonecka:
Medical fitness
nadchodzi już od wielu, ale to już chyba ten czas … Kluby gotowe, klienci coraz bardzie świadomi.

Sebastian Goszcz:
1. Dalszy dynamiczny rozwój polskich sieci klubów fitness midmarketowych.

2. Dalsze zamknięcia i przejęcia klubów niezarządzanych w oparciu o wiedzę biznesową, liczby, prognozy, analizę danych, budżety.

3. Otwarcia nowych klubów specjalistycznych i butikowych oraz zmiana części obecnie istniejących klubów w kierunku poszukiwania nisz i jasno określonych grup odbiorców, w zakresie cech demograficznych oraz potrzeb i problemów klientów.

Mateusz Stypułkowski:
1.Medical fitness – cel treningowy ukierunkowany na poprawę zdrowia i profilaktykę chorób cywilizacyjnych.

2. Powerlifting– trójbój siłowy w wydaniu komercyjnym.

3. Corporatre wellness – czyli programy dla biznesu, ludzi pracujących w korporacjach dysponującymi kartami systemów zewnętrznych.

Emilia Lis:

1.Zajęcia grupowe i klub fitness jako miejsce, w którym szukamy zabawy i radości oraz relaksu i spokoju.

2. Zajęcia prozdrowotne skierowane do osób starszych, które chcą mniejszej intensywności, ale za to więcej troski i empatii.

3.Trening EMS – pomimo, że bliżej mi do treningów, gdzie jest większy kontakt z ludźmi niż z technologią, to nie sposób ignorować tego gracza. Studia EMS powstają w ekspresowym tempie i wydaje się, że to dopiero początek.

O tym, na jakie szanse i wyzwania zwrócili uwagę moi rozmówcy, przeczytacie w drugiej części zatytułowanej Rynek fitness – wyzwania i szanse 2019.

Dodaj komentarz

Następny artykułRynek fitness - wyzwania i szanse 2019