Media relations – jak zarządzać relacjami ze środkami masowego przekazu

Z moich doświadczeń wynika, że branża fitness nie do końca oswoiła narzędzia PR, a szczególnie media relations, czyli zarządzanie kontaktami z mediami. Dotyczy to szczególnie klubów fitness; lepiej sytuacja przedstawia się z trenerami i instruktorami, którzy w pojedynczych przypadkach świetnie rozumieją mechanizmy publicity. Warto zdać sobie sprawę z korzyści jakie niosą  publikacje w mediach.

Korzyści dla klubu

Dzięki współpracy z mediami klub fitness ma szanse dotrzeć do licznej grupy odbiorców przy minimalnych kosztach. Przekazywane informacje odbierane są jako bardziej wiarygodne w porównaniu z reklamami, bo ukazują się w mediach, które są postrzegane jako podmioty niezależne od firm. Należy zwrócić też uwagę na to, że materiały redakcyjne są częściej czytane i mniej ignorowane od reklamowych.
Dzięki współpracy z mediami masz wpływ na bezpłatne rozpowszechnianie informacji o klubie. Jest to również sposób na kreowanie wizerunku klubu czy marki osobistej trenera, instruktora, szkoleniowca.
To ważne, niedoceniane narzędzie, rzadko wykorzystywane w branży fitness.

Techniki wykorzystywane w kontaktach z mediami

Możemy je podzielić na dwie grupy:

  1. Pasywne, która polegają na reagowaniu na inicjatywę mediów, czyli zapytania z ich strony.
    Tu wystarczy odpowiedzieć  i zaistnieć w podpisach, jako autor  wypowiedzi. Do tej grupy możemy zaliczyć też wywiady inicjowane przez media.  W naszej branży dotyczą one szczególnie menedżerów oraz osobowości wśród szkoleniowców, trenerów, dietetyków, instruktorów.
  2. Aktywne, kiedy to klub fitness, firma szkoleniowa, jednostka(trener, instruktor) wychodzą z inicjatywą do mediów. Może to być kontakt bezpośredni i dostarczanie wypowiedzi eksperckich w zamian za podpis zawierający imię, nazwisko, nazwę klubu, czy firmy szkoleniowej.
    Następnym instrumentem jest przygotowanie informacji prasowych z treścią, która ma być atrakcyjna dla wybranych mediów, czyli musi nosić znamiona newsu. Oznacza to, że powinna zawierać informacje o nowościach, ważnych wydarzeniach, np.:  otwarcie nowego klubu, wprowadzenie na rynek nowatorskiej formy treningów, akcji promującej zdrowy styl życia, czy eventu edukacyjnego.
    Kolejną formą są konferencje prasowe, czy krótsze briefingi, które dobrze zorganizować, kiedy informacje, jakie mamy do przekazania mediom są za obszerne na notatkę prasową albo chcemy pokazać im miejsce-klub, urządzenia, zapoznać dziennikarzy  z nowymi treningami.

Media relations krok po kroku

  1. Rozpoznanie mediów, analiza pod kątem tematyki i charakteru dostarczanych informacji
    Rozpocznij od sporządzenia listy mediów, które będą interesowały ciebie, twój klub pod kątem dotarcia do wybranych grup odbiorców. Inne będą właściwe dla komunikatów, z którymi chcesz trafić do potencjalnych klientów, inne – kiedy chcesz dotrzeć do przyszłych  pracowników i jeszcze inne, kiedy chcesz podzielić się informacjami z branżą i pozyskać współpracowników, inwestorów.
    I tak na przykład o otwarciu klubu w swojej okolicy możesz zainteresować media lokalne, o programach promujących zdrowy styl życia – media, o takiej tematyce. Media branżowe zainteresuje twoje stanowisko dotyczące zarządzania fitness biznesem czy nowatorskie programy treningowe.
  2. Forma informacji
    Media możemy ogólnie podzielić na drukowane – prasa, elektroniczne – radio i telewizja i media internetowe. Twój przekaz musi być dostosowany formą do specyfiki poszczególnych mediów.
  3. Lista kontaktów
    Tak jak w każdym obszarze lista namiarów na konkretne osoby, czyli  w tym przypadku na dziennikarzy będzie  zwiększała  szanse dotarcia informacji do właściwej osoby – dziennikarza zajmującego się interesującą Cię tematyką.  To lepsze niż słanie informacji prasowych na ogólne dane kontaktowe, typu: info czy biuro. Lista dziennikarzy to najcenniejszy skarb każdego PR-owca.
  4. Monitoring mediów
    Nawet jeśli w ogóle nie prowadzisz działań PR, powinieneś monitorować  publikacje dotyczące twojej marki. Nie wiesz, czy ktoś tak czy inaczej o niej nie napisze. Najgorzej, jak napisze źle  i wtedy kryzys gotowy.  Pamiętaj, że PR to zarządzanie reputacją marki, a żeby nią zarządzać, musisz wiedzieć, co ludzie o niej mówią. Możesz skorzystać z wyspecjalizowanych agencji, które w ramach miesięcznego abonamentu zapewnią monitoring mediów dotyczący wybranych słów kluczowych. W ten sposób możesz monitorować co piszą, mówią media nie tylko na twój temat, ale również na temat twojej konkurencji, czy dziedziny w której prowadzisz działalność. Ma to ogromne znaczenie w przypadku monitorowania Internetu i tego co piszą o tobie na forach. To prawdziwa kopalnia wiedzy na temat  wizerunku wśród klientów i pracowników.

Dodaj komentarz

Następny artykułJak Cię widzą? O wizerunku klubu fitness