Marketing na skróty, czyli mały słownik pojęć

Współczesny marketing obejmuje działania oparte na wzajemnej komunikacji, słuchaniu klienta, wskazywaniu realnych korzyści dla odbiorcy, personalizowaniu oferty i automatyzacji działań.
Niełatwo odnaleźć się pośród skomplikowanych pojęć dotyczących poszczególnych strategii marketingowych. W tym wpisie przybliżę znaczenie najważniejszych z nich.

Część I – rodzaje marketingu

Inbound marketing, inaczej marketing przychodzący. To działania w Internecie zmierzające do tego, aby odbiorca sam poszukiwał nadawcy treści, które budują przywiązanie do marki. Celem działań jest wzbudzenie zainteresowania odbiorcy, zaintrygowanie i skłonienie do działania.
Przykładami działań w ramach Inbound marketingu są: pozycjonowanie (SEO), kampanie linków sponsorowanych, blogowanie, marketing treści (ang. content marketing), aktywność w mediach społecznościowych, e-maile reklamowe zamówione przez odbiorcę, marketing szeptany,  marketing wirusowy.

Content  marketing, marketing treści polega na zwróceniu uwagi oraz pozyskiwaniu klientów poprzez publikowanie treści, które są interesujące i przydatne dla odbiorcy. Marketing treści powinien angażować odbiorcę i przekładać się na realne korzyści dla nadawcy, czyli publikacje mają rodzić u klientów potrzebę naszych usług czy produktów.

Influencer marketing (influencer – osoba wpływowa, opiniotwórca), działania marketingowe wykorzystujące do promocji osoby rozpoznawalne, wpływowe, mające duży wpływ na kształtowanie opinii odbiorców. Influencerem może być bloger, vloger, autor popularnego konta w mediach społecznościowych, np. na Instagramie lub ekspert w danej dziedzinie dzielący się swoją opinią w Internecie. Siła przekazu płynącego od influencera wiąże się z zaufaniem, fascynacją jakie żywią do niego odbiorcy. To rodzaj rekomendacji wzmocnionej pozycją influencera.

Digital marketing, marketing cyfrowy to ogół treści, które docierają do odbiorcy za pośrednictwem mediów cyfrowych. Digital marketing obejmuje nie tylko Internet, ale też inne cyfrowe media i kanały, takie jak text messaging, telewizję, aplikacje mobilne, radio czy billboardy elektroniczne.

Ambient marketing, marketing niestandardowy. Często wiąże się z lokowaniem reklam w przestrzeni miejskiej i nadawaniem im zaskakującej formy, która zaskoczy, przyciągnie uwagę odbiorcy. Według niektórych specjalistów oznacza to działanie, które nigdy wcześniej nie miały miejsca, są zastosowane po raz pierwszy. Zgodnie z tym węższym ujęciem ambientu, nie byłyby nim już naklejki na chodniku, (podłodze w klubie fitness), które były uznawane za ambient właśnie. W ambiencie zwraca się uwagę na rozwiązania, które są nowościami, zaskakują i są nieszablonowe.

Guerrilla marketing, marketing partyzancki wychodzi poza ramy konwencjonalnego marketingu i szuka zupełnie niestandardowych metod promocji w grupie docelowej. Wykorzystuje elementy zaskoczenia. Czym się różni od wspomnianego wcześniej ambientu? Akcje ambientowe wykorzystują w komunikacji logo, hasła, pokazują produkt, często w nadnaturalnej wielkości. Marketing partyzancki ma być zagadką, która zaintryguje współczesnego konsumenta, ale nie pokazuje w oczywisty sposób produktu, nie zawiera klasycznego przekazu reklamowego – loga, hasła.

Buzz marketing, marketing szeptany (word of mouth marketing – informacje przekazywane sobie z ust do ust) polega na  budowaniu zainteresowania ludzi wokół określonego produktu, marki, czy po prostu tematu. Z angielskiego, słowo „buzz” oznacza brzęczenie, buczenie, robienie hałasu, czyli dokładnie to, o co nam chodzi – rozgłos.
Często stosowany w Internecie, w szczególności na forach internetowych oraz na portalach społecznościowych.
Zaletą marketingu szeptanego jest to, że cieszy się on wysoką wiarygodnością wśród odbiorców, co potwierdza wiele badań – 78% konsumentów przy wyborze danego produktu kieruje się opiniami i rekomendacjami innych, natomiast dla jedynie 14% respondentów* przy wyborze liczy się reklama.
Marketing szeptany wpływa na pozycjonowanie strony internetowej marki  w wynikach wyszukiwania, gdyż tworzone opinie zawierają słowa kluczowe i linki do strony klienta.
Buzz marketing jest często błędnie utożsamiany z marketingiem wirusowym. Istnieje powiązanie pomiędzy obiema formami marketingu – marketing wirusowy jest jednak pojęciem zdecydowanie węższym.

Viral marketing, marketing wirusowy to wywołanie sytuacji, kiedy odbiorcy, klienci sami będą między sobą rozpowszechniali informację o produkcie, usłudze czy wydarzeniu. Powoduje osiągnięcie dużego zasięgu i naturalnego rozsiewania informacji.

Marketing społeczny działania, które mają wpływać na kształtowanie postaw społecznych, zmianę nawyków szkodzących zdrowiu. Mogą być prowadzone przez organizacje rządowe i pozarządowe, ale także przez przedsiębiorstwa.
W ramach marketingu społecznego mogą być realizowane projekty z zakresu:
ochrony środowiska, wspierania kultury i sztuki (mecenatu), działalności charytatywnej, wspierania szkolnictwa, walki z chorobami, rozwiązywania  problemów społecznych.

Social media marketing, marketing społecznościowy dociera do odbiorcy za pośrednictwem mediów społecznościowych – Facebook, Instagram, You Tube, fora internetowe. Koncentruje się na budowaniu relacji i tworzeniu społeczności wokół marki. Media społecznościowe dają możliwość poznania swoich klientów i zgromadzenia cennych danych. Marketing społecznościowy można traktować jako rozwinięcie public relations.

Real time marketing, marketing czasu rzeczywistego to szybkie, spontaniczne akcje nawiązujące do aktualnych, bieżących wydarzeń, które cieszą się w danym momencie dużym zainteresowaniem. Takie działania wykorzystują koncentrację odbiorcy na danym temacie, co daje gwarancję przyciągnięcia uwagi.
Ostatnim ciekawym przykładem takiego marketingu było wykorzystanie rozstania Angeliny Joli i Brada Pitta przez norweskie linie lotnicze, które w reklamowały promocyjną cenę lotu do Los Angeles z hasłem „Brad is single”

Marketing behawioralny polega na dostosowaniu przekazu reklamowego do zachowań klientów. Wiedza na temat zachowań czerpana jest z obserwacji ścieżki zainteresowań w Internecie, wyszukiwania fraz, słów kluczowych, jakie produkty albo usługi oglądał odwiedzający na naszej stronie internetowej. Na tej podstawie przygotowujemy reklamę z odpowiednią ofertą.

Marketing automation to automatyzacja marketingu, zastosowanie specjalnych oprogramowań dla usprawnienia procesów sprzedaży. Dzięki oprogramowaniom dane dotyczące odbiorców(zainteresowania, zachowania na stronie internetowej, dane demograficzne) są gromadzone i przetwarzane, a następnie na podstawie tych informacji z automatu zostaje przygotowana spersonalizowana oferta. Rozwiązania z zakresu marketing automation najczęściej powiązane są z systemami CRM – czyli Customer Relations Management(systemy zarządzania relacjami z klientami)

Remarketing forma reklamy polegająca na wyświetlaniu komunikatów osobom, które już miały styczność z naszą firmą np. weszły na stronę internetową. W remarketingu świetnie sprawdzi się zastosowanie marketing automation.

Search Engine Marketing, SEM, w tym SEO i marketing słów kluczowychmarketing wyszukiwarek internetowych wykorzystuje kampanię linków sponsorowanych, pozycjonowanie i optymalizację stron internetowych.

Marketing afiliacyjny/partnerski?  polega na stworzeniu sieci afiliacyjnej, osób, które polecają nasze produkty i otrzymują prowizję np. od zakupu.
Marketing wielopoziomowy, sieciowy(MLM) polega na budowaniu struktur współpracowników oraz sprzedaży. Każdy z nich jest skupiony na tworzeniu swojej piramidy. Im bardziej jest ona rozwinięta, tym większe korzyści. W  MLM nie wykorzystuje się tradycyjnych form reklamowy, a środki przeznaczane na promocję trafiają do osób tworzących struktury.

Jak zauważyłeś pojęcia te się przenikają, jedne z nich są częścią innych. Mam nadzieję jednak, że nie stanowią już dla Ciebie czarnej magii.

W kolejnym wpisie, części II „Marketingu na skróty” rozłożę na czynniki pierwsze skomplikowane skrótowce.

 

*Dane pochodzą z „Socialnomics”, Erik Qualman

 

 

Dodaj komentarz

Następny artykułI love marketing, I love fitness