Jak Cię widzą? O wizerunku klubu fitness

Dobry  wizerunek, silna marka, rozpoznawalność to wartości, które mają zasadniczy wpływ na sprzedaż w branży usług fitness. Profesjonalnie prowadzone strategie wizerunkowe wyróżniają klub fitness się na rynku, a dobra reputacja decyduje o relacjach z otoczeniem, do którego przede wszystkim należą klienci, pracownicy i partnerzy.

Wizerunek a tożsamość

Czym jest wizerunek?  To sposób postrzegania klubu fitness jako firmy; odbiór marki, naszego biznesu przez otoczenie.
Od wizerunku należy odróżnić tożsamość, która jest wizualizacją wizerunku, którą klub fitness sam tworzy.
Będziesz wiarygodny, jeśli wizerunek i tożsamość będą spójne. To ważne, żeby sposób w jaki jest odbierana nasza firma był zgodny z wizualizacjami marki, czyli opakowanie musi być spójne z tym co w środku. Dla przykładu, na billboardach zamieszczamy hasło: Dla nas jesteś najważniejszy!, a w klubie klient nie ma takiego poczucia, bo na siłowni trener się nim nie interesuje, tylko plotkuje z kolegami, albo „siedzi” na Facebooku, w recepcji klubu dziewczyny są opryskliwe i nieprzyjemne.

Tu się kłania również autentyczność. W kreowaniu wizerunku marki nie chodzi o to, aby tworzyć sztuczny, wymyślony obraz na potrzeby mediów i zewnętrznych interesariuszy. W odpowiedzialnej firmie wspólnie budujemy wizerunek klubu fitness, zaczynając od środka i budowania relacji wewnątrz zespołu. Chodzi o to, żeby zespół(trenerzy, instruktorzy, zespól sprzedaży i recepcja)  utożsamiał się z tym, co „mówi” firma: – Tak, popularyzujemy zdrowy styl życia, tak – dbamy o Twoje zdrowie, tak – chcemy, żebyś się czuł u nas dobrze, tak – jesteś dla nas ważny. Jeśli zespół ma realny wpływ na kreowanie wizerunku, wówczas będzie się z nim utożsamiał w stu procentach.

To co budujesz długo, konsekwentnie i wytrwale, możesz zburzyć w jednej chwili.

Tak jest właśnie z wizerunkiem. Zbudowanie dobrej reputacji firmy i pożądanego wizerunku wymaga wytrwałości i wiarygodnych działań w każdym obszarze. Potrzebne są mocne filary, strategia działania, transparentność i autentyczność. To ciężka praca, która może być zniweczona w przypadku znaczącego kryzysu. Ale i tu możemy pokazać się z dobrej strony, jeśli w trudnej sytuacji zareagujemy właściwie i skutecznie, dlatego potrzebujemy również planu i procedur na wypadek kryzysu.

Jaki jest wizerunek Twojego klubu fitness?

Pamiętaj, że wizerunek to nie jest Twoje wyobrażenie o firmie, Twoim klubie fitness, ale to sposób, w jaki Twoją firmę odbierają inni – klienci, współpracownicy, partnerzy, media.

Aby ocenić swój wizerunek musisz posilić się badaniem wykonanym przez zewnętrznych konsultantów albo przeprowadzić badania na własną rękę przepytując otoczenie. Jak jesteś odbierany? Z czym kojarzy się Twój klub? Jakie wzbudza emocje?

Być może zdziwisz się jak wiele drobiazgów ma niebagatelny wpływ na to, jak jesteś odbierany.
Przeanalizuj sam jak to oceniasz, a następnie skonfrontuj te punkty z klientami, pracownikami, partnerami Twojego klubu.

  1. Lokalizacja, budynki, zewnętrzne obrandowanie
    Jak prezentuje się lokalizacja Twojego klubu? Czy zachęca do wejścia?  Jakie sprawia wrażenie? Czy nie zniechęca potencjalnych klientów albo nie budzi obaw docelowych grup, na przykład seniorów czy osób, które nigdy nie były w klubie fitness?
  2. Siedziba
    Czy to co na zewnątrz jest spójne z tym co w środku? Jak prezentują się wnętrza klubu?
    Czy jest czysto? Nie brak podstawowych środków czystości?
  3. Rozpoznawalność
    Czy jesteś znany? Jak w najbliższej okolicy ludzie reagują na nazwę Twojego klubu? Czy w ogóle o nim słyszeli? Jakie mają skojarzenia? Tu może spotkać Cię niespodzianka, jeśli byłeś przekonany że wszyscy w okolicy słyszeli już o Twoim klubie, a rzeczywistość może okazać się brutalna i stwierdzisz, że osoba mieszkająca 300 metrów dalej nic nie wie o Twojej firmie.
  4. Materiały reklamowe. Dokumenty firmowe
    Obejrzyj materiały reklamowe Twojego klubu? Czy są spójne, czy łączy ich je najważniejszy przekaz, nawet jeśli są skierowane do różnych grup docelowych?
    Jaką posługujesz się kolorystyką i jakich używasz komunikatów i czy one odpowiadają temu jak pozycjonujesz swój klub?
    Wizytówki, cenniki, papier firmowy – jak wyglądają, czy są spójne z pozostałymi materiałami?
  5. Obsługa klienta
    Jak odbierane są telefony w Twoim klubie, jak przedstawia się recepcja, jak zachęca do rozmowy? Jak się prezentuje? Czy trenerzy i recepcja mają firmowe koszulki i klient nie musi się domyślać, kto jest na dyżurze na siłowni? Jak szybko odpowiadacie na maile? Czy stosujecie ustandaryzowane podpisy?
  6. Employer Branding – wizerunek pracodawcy
    Szukasz pracowników? Jak wyglądają Twoje ogłoszenia o pracę? Jakich używasz sformułowań, co w nich mówisz o firmie? Niech nie zmyli Cię, że to mało ważne i ludzie w poszukiwaniu pracy nie zwracają na to uwagi. Twoje ogłoszenia rekrutacyjne również stanowią o Twoim wizerunku. Employer Branding to cały proces związany z zatrudnianiem i zarządzaniem personelem, który buduje Twoją reputację jako pracodawcy. Czy środowisko pracy jakie tworzysz jest atrakcyjne dla rozwoju kariery? Czy dbasz o relacje w zespole?
  7. Co piszą i mówią o Tobie?
    Monitorujesz swoją markę? Czy wiesz co piszą o Twoim klubie na forach, w mediach społecznościowych? Czy prowadzisz dialog z odbiorcami? To oczywiste, że obecnie jeśli chcemy sprawdzić reputację marki, sięgamy do Internetu. To pierwsze źródło i dla wielu wyrocznia wpływająca na decyzje zakupowe.
  8. Odpowiedzialny biznes
    Co na Twój temat mogą powiedzieć partnerzy, konkurencja? Jak jesteś odbierany w branży?
    Czy grasz fair play? Dbasz o rozwój Twojego środowiska biznesowego, popularyzujesz fitness w obszarach, które mogą przyczynić się do rozwoju branży?
    Czy wzbudzasz zaufanie i masz strategię CSR- społecznej odpowiedzialności biznesu?

Na te pytania musisz odpowiedzieć sobie sam i na podstawie powyższych punktów możesz przygotować badanie, które będzie analizą Twojego wizerunku i podstawą do stworzenia strategii PR.

Dodaj komentarz

Następny artykuł„Sztuka public relations”