10 wskazówek – jak budować markę lidera

Oprócz kompetencji, posiadanej wiedzy i zebranego doświadczenia wzrost i rozwój każdemu z nas umożliwia otoczenie i panujące warunki zewnętrzne, w których pracujemy. Dokładnie tak, jak w przyrodzie, nawet z najcenniejszego ziarna nie wykiełkuje i nie będzie pięknie się rozwijało drzewo, jeśli środowisko mu nie sprzyja – zabraknie światła, nawodnienia i przestrzeni.

Możemy mieć na to wpływ szukając organizacji, warunków, w których czujemy, że się rozwijamy, a nie cofamy. Absolutnie mamy wpływ na to, jak sami postępujemy, czy się uczymy i dostosowujemy do nowego, czy twardo tkwimy przy starych nawykach i nie reagujemy na to, jak zmienia się rynek i świat.

Jak budować markę lidera?

Bez względu na to, czy jesteś szefem dla siebie, czy dla małego zespołu, czy też zarządzasz dużą organizacją, te postawy mogą być przydatne do budowania marki lidera.

Działaj tak, aby ludzie przy Tobie wzrastali

Silna marka to taka, która ma wpływ na swoich odbiorców. Dobry lider ma pozytywny wpływ na innych. Najlepszym sprawdzianem dla przywódcy jest to, czy w sytuacji, gdyby go zabrakło, ludzie w zespole będą wiedzieli, co mają robić.

Siłą marki lidera są wzrastający przy nim ludzie.

Nie masz zespołu? Czy myślisz zatem o tym, aby wzrastali Twoi klienci  – rozwijali się, otrzymywali od Ciebie wsparcie?

Czy myślisz o takim prowadzeniu początkujących członków Twojego zespołu, aby w bliższej czy dalszej przyszłości byli samodzielni, odpowiedzialni za całe projekty, a nawet byli dobrymi liderami?

Czy wręcz przeciwnie, zabiegasz o to, aby nie wiedzieli i nie rozumieli za dużo, bo boisz się zagrożenia własnej pozycji?

Jasno wyraź swoje expose

Ustalenie reguł współpracy, zasad, wartości, którymi się kierujesz, tego, co będziesz szczególnie premiował, a co jest dla Ciebie niedopuszczalne, pozwoli zrozumieć zespołowi, jak spełniać Twoje oczekiwania.To wpływa na poczucie bezpieczeństwa. Nie ma gorszego zagrożenia, niż ciągły strach i niewiadoma, czy to i owo spodoba się szefowi.

Czy mogę, czy też nie powinienem wyjść z inicjatywą? Czy mogę zwrócić uwagę przełożonemu na błędy, które popełnił? Czy powinienem zapytać, jeśli czegoś nie rozumiem?

Jeśli Twoi ludzie mają ciągle takie wątpliwości, nie mają światła i powietrza. (pamiętasz drzewo?)

Wyznaczaj drogę, tak aby ludzie za Tobą podążali

Czym charakteryzują się skuteczni przywódcy? Theodore Levitt określił przywództwo jako wyznaczanie drogi, natomiast zarządzanie, jako pilnowanie drogi. Możesz czuwać tylko nad bieżącymi działaniami i realizacją zadań albo wyznaczać kierunek, pokazywać do czego zmierzacie. Taka jasna wizja i cele transparentne dla zespołu zbudują Waszą, wspólną siłę, która sprawdzi się szczególnie w trudniejszych sytuacjach, kiedy będzie Was jednoczyć przeciwko wspólnym wyzwaniom.

Przewodzenie to wskazywanie drogi, tak, aby ludzie chcieli za Tobą podążać. To kolejny test dla siły marki lidera. Pociągasz za sobą ludzi?

Działaj tak, aby chcieli Cię naśladować

Tak jak na rynkach benchmarkami są silne, wzrastające marki, tak samo Ty buduj swoją markę, aby była wzorem najlepszych praktyk dla innych. Największą nagrodą mogą być słowa kogoś z Twojego zespołu, który powie, że chciałby być takim liderem, jak Ty.

Zarządzaj sobą i swoim czasem

Kiedyś napisałam – jeśli chcesz budować silną markę biznesu, zacznij od swojej marki osobistej. Jeśli chcesz przekonać ludzi do swoich usług i produktów, przekonaj najpierw do siebie. To samo jest ważne w procesie budowania marki lidera. Jeśli chcesz zarządzać zespołem, realizacją zadań, celów, zacznij od zarządzania sobą. Zespół przepracowany traci na efektywności i kreatywności. Każdy potrzebuje oddechu i refleksji, aby czasami w najmniej przewidywalnym momencie odkryć rozwiązania problemów, czy potencjał do innowacji.

Pierwszy przyznawaj się do porażek

Przyznanie się do błędu, porażki pokazuje Cię z ludzkiej strony. Ośmiela też Twój zespół do dzielenia się, jeśli coś nie wyszło i wymaga Twojego wsparcia. Najważniejsze jest pokazanie, że umiesz wyciągnąć naukę i wnioski z poniesionych niepowodzeń. Tego samego oczekuj od swojego zespołu – niech się nie boją działać, niech się nie boją przyznać do błędów, niech potrafią wyciągnąć z nich naukę na przyszłość.

Richard Branson mówi swoim ludziom, którzy zgłaszają pomysły: „Zrób to”. Nawet, jeśli mieliby popełnić błędy, otwiera im drogę do działania, innowacji, rozwoju.

Stawiaj swoich ludzi w pierwszej linii, kiedy możecie się pochwalić

W obliczu zespołowych sukcesów, pozwól ludziom o tym mówić. Nie musisz zawsze błyszczeć i stawiać siebie na świeczniku. Daj im przyjemność zaprezentowania Waszych wyników, sukcesów.
Nie ograniczaj się jedynie do pochwał w małym gronie.

Rób dobre pierwsze wrażenie

Ta wskazówka przekornie znalazła się na końcu listy. Pierwsze wrażenie to sam początek, ale dla mnie w obliczu powyższych jest najmniej ważna, jednak również ma znaczenie. Wygląd – siła pierwszego wrażenia – Twój ubiór, uścisk dłoni, twarz, pierwsza rozmowa, to jak odnosisz się do ludzi.
Na pewno pamiętasz spotkania, kiedy na podstawie tego, jak szef traktuje ludzi, swój zespół, wyrabiałeś sobie opinię na jego temat. Być może już to wystarczyło Ci, aby nie podjąć u niego zleceń, pracy.

Ale pierwsze wrażenie Twojej marki to również Twoje profile w mediach społecznościowych, szczególnie LinkedIn, komentarze w zawodowych grupach, Twoje publikacje.

Sama robię research ludzi, z którymi się spotykam. Cenię również i tych, którzy na spotkaniu wykazują się znajomością mojej osoby i działalności zawodowej.

To co mówią o Tobie ludzie z Twojego zespołu jest wyznacznikiem wizerunku

Pamiętaj, że najcenniejsze jest to, co mówią o Tobie ludzie z Twojego zespołu. Oni pracują z Tobą na co dzień i znają na dobre i na złe. My Polacy mamy szczególną zdolność do krytykowania tych, których nie znamy, a niektórych nie lubimy z założenia za samo stanowisko, miejsce w organizacji.
Pomyśl o potencjalnych straconych szansach, jeśli będziesz opierał się na opiniach ludzi a nie na znajomości samego człowieka. Gdzie mogłoby Cię nie być, czego byś nie zrealizował, gdybyś kiedyś posłuchał, „życzliwych” ludzi.

Twój wizerunek to to, co powie o Tobie zespół, nie twoje wizytówki, nazwa stanowiska, gabinet, samochód i komputer marki Apple.

Bądź widoczny

To ważne szczególnie w dużych organizacjach, które zatrudniają setki ludzi, ale również w mniejszych zespołach zdarza się, że ludzie nie znają swojego szefa. Jeśli to tylko możliwe w mniej licznych teamach, spotykaj się z ludźmi, rozmawiaj. W przypadkach większych przedsiębiorstw wykorzystuj narzędzia do wewnętrznej komunikacji albo szczególne okazje, kiedy możesz się pokazać, powiedzieć coś bezpośrednio. Ciekawym rozwiązaniem są również materiały video rozsyłane do zespołu – to nowocześniejsza i bardziej przystępna dla ludzi forma niż tradycyjny tekst w mejlu.
W widoczności i budowaniu marki pomogą Ci również media, w których możesz się wypowiedzieć, udzielić wywiadu, czy publikować własne teksty.

 

 

Dodaj komentarz

Następny artykułTrend Body Positive w rozkwicie – najnowsze badanie Planet Fitness