Employer branding , czyli jak pracownik zostaje ambasadorem marki fitness

Employer branding w Polsce jeszcze kilka lat temu został okrzyknięty nowym trendem w branży HR. Niektórzy specjaliści byli jednak przeświadczeni, że jest to „chwilowa moda”. Przecież dbanie o wizerunek firmy już leży w kompetencjach specjalistów do spraw marketingu, po co więc jeszcze do tego mieszać HR? Trend jednak stał się jednym z ważniejszych procesów. W dobie Internetu oraz social media, gdzie na bieżąco otrzymujemy i przekazujemy informacje, liczy się każda opinia o pracodawcy. Jedna nieprzychylna ocena może dotrzeć do setek a nawet tysięcy osób, w tym potencjalnych pracowników.

Najbardziej wiarygodnym źródłem tego, jak wygląda kultura organizacyjna w danej firmie, są osoby, które w niej pracują.

Rozważając zmianę pracodawcy, nie tylko przeglądamy jego stronę internetową, ale również szukamy opinii o nim na dedykowanych portalach. Chcąc przyciągnąć specjalistów musimy zadbać o silną markę!

Działania budujące markę pracodawcy

Strategie employer brandingowe mają bardzo bogatą paletę możliwych działań. Wszystko zależy od kreatywności osób, które je tworzą. Umownie mówi się o podziale na akcje wewnętrzne – skierowane do zatrudnionych już pracowników i na działania zewnętrzne, które skupiają się na osobach, które chcemy pozyskać. Dodatkową wartością jest wpływ na rozpoznawalność marki i umacnianie wartości, które za nią stoją. Wiele strategii EB jest od dawna wykorzystywanych, tylko nie były one po prostu tak nazwane. Firma od samego początku kusi potencjalnego kandydata atrakcyjnymi warunkami zatrudnienia, takimi jak: odpowiednie wynagrodzenie, pozapłacowe benefity, możliwości rozwoju i jasno wyznaczone ścieżki dalszej kariery. Jednak, aby pozytywna opinia o pracodawcy została podtrzymana, trzeba zadbać o to co najcenniejsze, czyli o specjalistów, którzy już pracują w naszej organizacji.

Najczęściej w badaniach opinii pracowników, poza adekwatnym wynagrodzeniem, na ich zaangażowanie największy  wpływ ma atmosfera w pracy.

Zadbanie o przyjazne środowisko pracy nie jest wbrew pozorom takie proste.
Często pojawiają się wątpliwości i pytania: „Czy w mojej branży też jest potrzebny odpowiedni employer branding? Może jednak lepiej skupić swoje działania promocyjne na przyciąganiu nowych klientów?”.
Odpowiedź jest jedna – employer branding sprawdza się w każdej branży i odpowiednio przeprowadzony może przynieść znaczne zyski.

Employer branding w branży fitness

Przykładem, który w ciekawy sposób obrazuje działania na rynku fitness jest strategia wprowadzona przez brytyjską grupę Fitness First *.
W pewnym momencie działająca od 1993 roku czołowa grupa klubów fitness zaczęła tracić swoją pozycję na rynku. Przyszedł czas na zmiany wizerunkowe. Niall Cluley, który pełni rolę HR Dyrektora w Fitness First skupił się na pracownikach, którzy stając się coraz mniej zaangażowani, przestali być ambasadorami marki. Prócz wprowadzenia nowoczesnego sprzętu i technologii w klubach, firma odpowiadająca za wizerunek firmy zapytała pracujące tam osoby o ich potrzeby. Jedną z rzeczy, które mogą wydawać się zupełnie błahe (ale jednak mają ogromną wartość) był strój służbowy –  źle dopasowany, niewygodny sportowy uniform.

Jakie działania podjęła firma?

W pierwszej kolejności w porozumieniu z pracownikami dobrała odpowiednie dla nich stroje. Pomogło to zmienić nastawienie zespołów zarówno do pracodawcy jak i  wypełnianych obowiązków. Dzięki temu udało się na drodze otwartego dialogu wypracować wartości, które były spójne dla pracowników oraz marki Fitness First. Wspólnie dyskutowano nad wprowadzeniem wzoru określonych zachowań oraz odpowiednich standardów obsługi klienta. Działania te pozwoliły na identyfikowanie się pracowników z wysokiej jakości procedurami,  co przyczyniło się do wzrostu ich skuteczności. Zrezygnowano z podejścia czysto sprzedażowego i skupiono się na jakości obsługi klienta. Pracownicy poczuli się bardziej zrelaksowani, nastawili się na szczerą  pomoc klubowiczom w treningach. Dzięki temu klienci stali się bardziej ufni i z chęcią polecali klub. Znacząco poprawiło się zadowolenie klubowiczów i po pewnym czasie sprzedaż kart członkowskich wzrosła, a nowi członkowie związywali się z marką Fitness First na dłużej.

Świadomość potrzeb pracowników i uczynienie z nich ambasadorów marki jest jednym z kroków, które znacząco poprawiają konkurencyjność firmy na rynku!

*Źródło: http://influence.cipr.co.uk/2015/11/23/value-strong-employer-brand-strategy/

Autor: Joanna Lewandowska    Joanna Lewandowska
Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, na kierunku Psychologia Stosowana. Od początku swojej kariery zawodowej związana z rekrutacją. Obecnie specjalistka ds. rekrutacji w firmie ERS|Defines positive change. W swojej codziennej pracy skutecznie wykorzystuje wiedzę praktyczną zdobytą na studiach i licznych praktykach. Pasjonatka nowych trendów i zmieniających procesów na polskim rynku pracy. Prywatnie interesuję się samorozwojem i wprowadzeniem ciekawych metod podnoszenia efektywności.

Dodaj komentarz

Następny artykułFitness ociekający seksem – czy takiego wizerunku chcemy?