Blog klubu fitness – po co i w jaki sposób prowadzić?

Strona internetowa, fanpage to najpowszechniejsze platformy komunikacji dla klubów fitness. Firmowym blogiem mogą się pochwalić tylko niektóre kluby i są to najczęściej duże sieci. Warto zwiększyć zaangażowanie w kierunku content marketingu i blogów, bo to otwiera nowe możliwości, pozwala się wyróżnić i zwiększa konkurencyjność.

Najliczniejsza(33,50%)  grupa wiekowa czytająca blogi to odbiorcy w wieku 25-34 lata, co pokrywa się z największą procentowo grupą klientów klubów fitness. Jeśli chodzi o płeć, to zainteresowanie wygląda podobnie wśród  kobiet(45,85% ) i mężczyzn. (54,15 %).*

Dla klubów fitness największe znaczenie w badaniu czytelnictwa blogów powinien mieć fakt, że jeśli chodzi o kategorie zainteresowań, to największe wzbudzają blogi związane z aktywnością fizyczną i sportem(5,49 %) ustępując miejsca nawet tym dotyczącym gotowania i podróży.

Strategia contentowa

Blog powinien być jednym z elementów strategii klubu fitness.

„Jeśli nie będziesz regularnie wypuszczać dobrych treści, zginiesz pod naporem firm, które to robią.”
Gary Vaynerchuk

Niektórzy mówią: Jeśli nie ma cię na Facebooku, nie istniejesz. Gary napisał: ”Jeśli nie tworzysz treści, nie istniejesz.” I dodaje: ”Każdego dnia ludzie i marki wykorzystują kontekst i kontent, żeby w ten sposób wyrastać na gwiazdy.”

Blog klubu fitness to sposób na budowanie społeczności wokół marki i budowanie relacji z odbiorcami. Powinien spełniać przede wszystkim funkcję edukacyjną, dlatego musi opierać się na trzech wyznacznikach:

jakość, systematyczność i cierpliwość.

Pozyskanie klientów

W jaki sposób blog może przełożyć się na zarządzanie fitness biznesem?

  1. Przyciągasz uwagę odbiorcy ciekawymi treściami, to może generować większy ruch na twojej stronie internetowej zintegrowanej z blogiem,  a w ten sposób już blisko do wywołania reakcji i zachęcenia do działania, czyli odwiedzin twojego klubu fitness.
  2. Budujesz pozycję eksperta i wpływasz na wizerunek marki – zwiększasz jej wiarygodność.
  3. Udostępniane treści niosą wieść o twoim klubie w świat.
    Pamiętaj, że  zyskując sympatyków blogu tworzysz bazę potencjalnych klientów.

Kształtowanie postaw i zachowań

Blogerzy pełnią rolę influencerów, mają silny wpływ na swoich odbiorców. Również blog klubu fitness ma szanse na kształtowanie zachowań swoich czytelników. Przy dużej sile i merytorycznych, profesjonalnych treściach może również wyznaczać trendy treningowe, związane z aktywnym stylem życia. To rodzi potencjał do zaistnienia w innych mediach, które z chęcią udostępnią treści z klubowego blogu.

Jak się do tego zabrać?

Aby osiągnąć wymienione wyżej korzyści, musisz przygotować się do prowadzenia blogu dużo wcześniej, zanim zaczniesz publikować i zanim pierwsze wpisy ujrzą światło dzienne.
Co należy zrobić krok po kroku?

  1. Ustal plan działania, wpisz blog w ogólną strategię swojego klubu – musi być z nią spójny i wspierać realizację celów biznesowych.
  2. Przygotuj wpisy na najbliższe 2-3 miesiące uwzględniając angażujące treści i częstotliwość publikowania – w przypadku blogu klubu fitness to powinno być przynajmniej raz w tygodniu.
  3. Deleguj zadania, ustal, kto będzie przygotowywała wpisy i kto będzie zarządzał blogiem, odpowiadał na komentarze.
  4. Przygotuj budżet. Blog klubu fitness jest na ogół częścią klubowej witryny i to jest bardzo dobre rozwiązanie. W związku z tym nie generuje dodatkowych kosztów związanych z nową domeną. Powinieneś jednak uwzględnić koszty związane z zakupem zdjęć, infografik(chyba, że będziesz korzystał z darmowych stocków) i ewentualna produkcją filmów. Bardzo dobrym rozwiązaniem są autorskie zdjęcia wykonane we wnętrzach twojego klubu i z twoimi trenerami, instruktorami. To zwiększa autentyczność i buduje relacje. W kosztach powinieneś uwzględnić wynagrodzenie zespołu pracującego na potrzeby blogu.
  5. Jak pozyskać czytelników?
    5.1 Połącz blog firmowy z innymi kanałami społecznościowymi – Instagram, Facebook i You Tube – to pomoże w jego wypromowaniu.
    5.2 Świetnym sposobem na dystrybucję treści będzie też udostępnianie wpisów przez zespół na swoich profilach i fanpage’ach na Facebooku.
    5.3 Nie zapominaj o tagowaniu wpisów i zdjęć, infografik.
    5.4 Dobrym rozwiązaniem będzie też na początku skorzystanie z Google AdWords
  6. Badaj. Nie zapominaj o analizowaniu odbioru z jakim spotyka się twój blog. Pomogą ci w tym takie narzędzia jak np. Google Analitics. Wyciągaj wnioski, analizuj, które treści generują największe zaangażowanie, są udostępniane i mają najwięcej czytelników.
    Według Fallsa i Deckersa, dyskusja o wskaźniku ROI w przypadku mediów społecznościowych nie ma racji bytu. Miernikiem sukcesu może być realizacja w określonym czasie wyznaczonych celów, jak np. zwiększenie ruchu na stronie o 70%, przyciągnięcie 500 nowych czytelników newslettera, czy pozyskanych 1000 kontaktów do potencjalnych klientów albo 20% procentowe  podniesienia sprzedaży przez stronę internetową, na której znajduje się blog.

Do tych wszystkich działań możesz również zatrudnić wyspecjalizowaną agencję albo  freelansera, którzy w całości zajmą się zarządzaniem blogiem.

Cierpliwość popłaca

Content marketing to proces, wymaga czasu. Pierwszych efektów i sukcesów w przypadku prowadzenia blogu możesz spodziewać się po pół roku konsekwentnego blogowania. Na początku nastaw się na dawanie, dzielenie się wartościowymi treściami, zanim będziesz mógł to przełożyć na korzyści dla klubu i marki.

*Dane pochodzą z prezentacji Iwony Kubicz, prezesa zarządu Procontent Communications, która miała miejsce podczas warszawskich PR-ranków organizowanych przez Procontent Communications.
Dziękujemy za udostępnienie i inspirujące PR-ranki.

Dodaj komentarz

1 komentarz

Następny artykułStrategia marketingowa klubu fitness