Badania rynku fitness i marka Polski Fitness

Zgodnie z obietnicą zestawiłam dla Was najważniejsze dane dotyczące polskiego rynku fitness wynikające z raportu „The European Health & Fitness Market 2016”przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte we współpracy z organizacją EuropeActive oraz raportu przygotowanego przez Polski Związek Pracodawców Fitness:

  • Liczba klubów fitness w Polsce: 2,52 tys.
  • Liczba klientów klubów fitness 2,77 mln Polaków
  • Wskaźnik penetracji w Polsce( stosunek liczby członków klubów fitness do liczby ludności danego kraju) jest na poziomie 7,3 proc., czyli nieco poniżej średniej europejskiej, która wynosi 7,7 proc.
  • Suma przychodów polskich klubów fitness w roku 2015 r. wyniosła 871 mln euro, czyli około 3,65 mld zł. Udział Polski w rynku europejskim wartym na koniec 2015 r. 26,7 mld euro wynosi 3 proc.
  • Średnia wysokość miesięcznej opłaty członkowskiej (wynikającej z cennika) wynosi w Polsce 29,3 euro, czyli około 125 zł.
  • Retencja w Polsce utrzymuje się na poziomie 30 proc., kiedy na świecie wynosi 50-60 %, a w Stanach Zjednoczonych nawet 80 %.
  • Na metr kwadratowy w klubie fitness w Polsce przypada 1,3 osoby, aby poprawić rentowność i zbliżyć się do innych krajów Europy, ta liczba powinna być zwiększona do dwóch osób na metr kwadratowy.
  • Polski rynek fitness jest bardzo rozdrobniony, większość klubów znajduje się w rękach prywatnych właścicieli. Udział w rynku sieci klubów fitness, wynosi obecnie 15 %.
    Dziesięciu największych operatorów posiada zaledwie 6 proc. udziału w rynku.
  • Popularnym modelem są programy pracownicze, a liderem na tym rynku pozostaje Benefit Systems, którego szacowana liczba członków wynosi pół miliona.
  • Polski rynek fitness charakteryzuje się rosnącą segmentacją, największym z segmentów jest tzw. mid-market, ale ich udział w rynku w ciągu najbliższych czterech lat będzie malał. Wzrost za to będą notować segment nisko kosztowy z ograniczoną obsługą klienta, segment butikowy z wąską ofertą specjalistyczną.
  • Prognozy: według 44,4 proc. właścicieli polskich klubów fitness przychody z prowadzonej przez nich działalności wzrosną w tym roku powyżej 7,5 proc.
  • Trendy:  nowe technologie i wyspecjalizowane kluby i studia treningowe zalicza się do wiodących trendów na rynku fitness, co potwierdza prognozy dotyczące trendów podane przez ACSM’s Health & Fitness Journal, o których pisałam wcześnej.

Pełen raport znajdziecie tutaj:

http://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/Polski-rynek-uslug-fitness-wciaz-poszukuje-optymalnej-formy.html

Marka Polski Fitness

W raportach zwrócono uwagę na rosnącą rolę PR-u i budowania wizerunku w rozwoju sieci. Moim skromnym zdaniem to niezbędny element budowania każdej marki, nie tylko sieci. Czasami marka jest najważniejszą i jedyną wartością. Inwestycja w działy marketingu, czy przynajmniej dedykowane działaniom komunikacyjnym osoby  to inwestycja w rozwój biznesu. Jak mało klubów do tej pory może poszczycić się wyspecjalizowanymi komórkami do promocji marki, a tylko nieliczne przedsiębiorstwa w branży fitness mają specjalistów ds. PR.  Działania  wizerunkowe dla większości klubów wydają się stratą czasu i pieniędzy. Dopiero przy zainteresowaniu giełdą albo sprzedażą biznesu zaczynamy rozumieć, co wpływa na wycenę marki i o co pytają inwestorzy. A wtedy na niektóre rzeczy jest już za późno i nie jest możliwe zrealizowanie ich w kilka tygodni, bo budowanie wizerunku to proces, który doceniają dojrzali, patrzący w przyszłość przedsiębiorcy.

Wszystkim w naszej branży powinno zależeć na budowaniu profesjonalnego wizerunku polskiego fitnessu. Na tym, abyśmy byli odbierani, tak jak wskazują badania na rynek rozwojowy, perspektywiczny, na szansę dla inwestorów, pracowników i najważniejsze dla dalszego rozwoju – na potencjał dla państwa.
Dla zbudowania profesjonalnej marki Polski Fitness potrzebujemy:

  • Komunikacji skierowanej do konkretnych grup docelowych z każdej grupy wiekowej
  • Przeniesienia akcentu na promocję zdrowia i dobrego samopoczucia
  • Wizualizacji opartych na wizerunkach przeciętnych ludzi, nie tylko młodych i zgrabnych osób
  • Uporządkowania rynku pracy w naszej branży, sformalizowania zagadnień związanych ze współpracą i zatrudnieniem
  • Regulacji zawodów trenera i instruktora fitness
  • Zgodności z obowiązującym prawem umów członkowskich, klubowych regulaminów i przetwarzania danych osobowych klientów

Każda organizacja w branży fitness buduje własną markę, ale wspólnie wpływamy na wizerunek marki Polski Fitness. Działajmy tak, aby była odbierana profesjonalnie biznesowo i jako potencjał do profilaktyki chorób cywilizacyjnych i dobrej kondycji społeczeństwa. Odwróćmy wizerunek instruktorów i trenerów jako ludzi od fikołków, mięśniaków, którzy niewiele mają w głowach, profesji, które można zdobyć po jednodniowych e-kursach. Budujmy wizerunek ekspertów, którzy posiadają dostateczną wiedzę i doświadczenie, aby w sposób bezpieczny i odpowiedzialny wpływać na ludzkie zdrowie i samopoczucie. Pokażmy, że nasze oferty dostosowujemy do różnych potrzeb, a nie oferujemy usługi jedynie tym, co wyglądają na wysportowanych. Niech nasi potencjalni klienci nie mają obaw przed przyjściem do klubu fitness, niech nie myślą, że najpierw muszą schudnąć i kupić sportowe ciuchy z najwyższej półki, niech nie obawiają się, że są za starzy albo za słabi na klub fitness.

Polski Fitness w doskonałej formie!

Wspólnie możemy to osiągnąć.
Do dzieła branżo!

 

Dodaj komentarz

1 komentarz

  1. Kamil

    Grafika dotycząca operatorów z największą ilością klubów jest nieco nieaktualna. Mc Fit to obecnie 5 klubów w Polsce. Dodatkowo całkowicie pominięto sieć CityFit posiadającą już 7 klubów 🙂

Następny artykuł5 sposobów na promowanie klubu fitness